Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 47
Wersja aktualna od 2017-01-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 47
Wersja aktualna od 2017-01-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 46
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 727/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 kwietnia 2016 r. na szybowcu DG-800S, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 31 maja 2016 r.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych stwierdziła, że szybowiec posiadał niezbędną dokumentację techniczną i eksploatacyjną.

W dniu 20.04.2016 r. w ramach rozgrywanych międzynarodowych zawodów szybowcowych FCC Gliding pilot wykonywał lot na dziewiątą konkurencję. Około godziny 12:00 zaczęły zanikać noszenia termiczne. Kiedy szybowiec znalazł się w rejonie Witowa k. Zakopanego pilot próbował znaleźć noszenia na zboczu. Kiedy mu się to nie udało, wykonał manewr do lądowania na wcześniej wybranej łące. Przelatując nad nią stwierdził, że w niektórych miejscach jest ona nierówna, w związku z tym postanowił wylądować równolegle do szosy, na równej powierzchni. Po przyziemieniu w końcowej fazie dobiegu szybowiec zderzył się z drewnianym ogrodzeniem. W wyniku zderzenia szybowiec został uszkodzony, a ogrodzenie na długości około 30 m zostało zniszczone. Pilot wyjaśnił, że wydawało mu się, że zatrzyma się przed płotem, a nie chciał kończyć dobiegu na nierównościach. Pilota przebadano na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu z wynikiem 0,00 mg/l. Pilot w obecności policji uregulował należność za wyrządzone szkody z właścicielką ogrodzenia.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Niewłaściwa ocena długości dobiegu szybowca.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00