Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 46
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 727/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 kwietnia 2016 r. na szybowcu DG-800S, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 31 maja 2016 r.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych stwierdziła, że szybowiec posiadał niezbędną dokumentację techniczną i eksploatacyjną.
W dniu 20.04.2016 r. w ramach rozgrywanych międzynarodowych zawodów szybowcowych FCC Gliding pilot wykonywał lot na dziewiątą konkurencję. Około godziny 12:00 zaczęły zanikać noszenia termiczne. Kiedy szybowiec znalazł się w rejonie Witowa k. Zakopanego pilot próbował znaleźć noszenia na zboczu. Kiedy mu się to nie udało, wykonał manewr do lądowania na wcześniej wybranej łące. Przelatując nad nią stwierdził, że w niektórych miejscach jest ona nierówna, w związku z tym postanowił wylądować równolegle do szosy, na równej powierzchni. Po przyziemieniu w końcowej fazie dobiegu szybowiec zderzył się z drewnianym ogrodzeniem. W wyniku zderzenia szybowiec został uszkodzony, a ogrodzenie na długości około 30 m zostało zniszczone. Pilot wyjaśnił, że wydawało mu się, że zatrzyma się przed płotem, a nie chciał kończyć dobiegu na nierównościach. Pilota przebadano na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu z wynikiem 0,00 mg/l. Pilot w obecności policji uregulował należność za wyrządzone szkody z właścicielką ogrodzenia.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Niewłaściwa ocena długości dobiegu szybowca.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |