Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 45
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 711/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 kwietnia 2016 r. na samolocie Boeing 737-400, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 24 czerwca 2016 r.
Po wylądowaniu w porcie lotniczym Grań Canaria – Las Palmas [GCLP] i zakołowaniu na stanowisko postojowe, kapitan, w trakcie przeglądu przedlotowego przed następnym lotem, zauważył wyciek wokół prawego podwozia głównego oraz zerwanie/ścięcie sworznia TEE BOLT (mocującego nożyce na amortyzatorze), które spowodowało uszkodzenie elementów kinematyki prawego podwozia głównego. W trakcie lotu nie występowały objawy mogące świadczyć o uszkodzeniu. Kapitan wypełnił EDP-1 i powiadomił dział MCC. Według AMM 05-51-51 są to objawy świadczące o twardym lądowaniu z pionową składową przyspieszenia przekraczającą 2,1G.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było wykonanie twardego lądowania z pionową składową przyspieszenia przekraczającą 2,1G.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |