Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 44
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 708/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 kwietnia 2016 r. na samolocie Skyleader 600, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 9 sierpnia 2016 r.
Lądowisko Biała Podlaska, EPBP. Pilot samolotowy zawodowy wykonywał przelot z lotniska Gotartowice k. Rybnika (EPRG) na lądowisko Biała Podlaska (EPBP). Po dolocie do lądowiska na pozycji z wiatrem do DS-1 (246°) pilot otworzył podwozie i zgłosił ten fakt przez radiostację pokładową. Potwierdził równocześnie prawidłową sygnalizację otwarcia podwozia. Lądowanie przebiegło prawidłowo i samolot toczył się bez hamowania w kierunku drogi kołowania prowadzącej do portu. W końcowej fazie kołowania, kiedy pilot zmieniał kierunek w prawo nastąpiło zamknięcie przedniego podwozia. Samolot pochylił się na silnik, przetoczył się jeszcze ok. 15 m i zatrzymał się na DS-1, z odchyleniem w prawo o ok. 30°. Nikt nie odniósł obrażeń, ale samolot został poważnie uszkodzony. Uszkodzeniom uległo śmigło, chłodnice płynu chłodzącego i oleju, układ wydechowy, dolna i górna osłony silnika, ściana ogniowa oraz przednia goleń z elementami sterowania.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było niepełne przesterowanie dźwigni położenia podwozia do pozycji „podwozie wypuszczone”.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |