Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 41
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1363/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 czerwca 2016 r. na samolocie Piper PA-28R Arrow, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”,
„H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 6 lipca 2016 r.
W dniu 18 czerwca 2016 r. o godz. 09:19 UTC (wszystkie czasy – UTC; UTC=LMT – 2 godz.) pilot samolotu PA-28R Arrow podchodzącego do lądowania w EPMO z kierunku 26 stwierdził brak wskazań sygnalizacji wypuszczenia podwozia i o godz. 09:21 poprosił TWR EPMO o wzrokowe sprawdzenie stanu wypuszczenia podwozia. Po wykonaniu niskiego przelotu i potwierdzeniu wypuszczenia podwozia przez DOPL EPMO o godz. 09:26 pilot zadeklarował, że nie potrzebuje asysty, wykonał prawy krąg i wylądował o godz. 09:28, a następnie skołował na stanowisko. Samolot wystartował powtórnie o godz. 09:46 na lotnisko EPGY. Wykonywany do EPMO lot był lotem egzaminacyjnym, zapoczątkowanym na lotnisku EPGY. Według wyjaśnień pilota i egzaminatora, w trakcie podejścia do DS 26 w EPMO egzaminator celowo nie powiadamiając egzaminowanego pilota włączył światła nawigacyjne, co na tym typie samolotu powoduje przygaśnięcie lampek kontrolnych położenia podwozia. W panującym silnym nasłonecznieniu świecenie lampek kontrolnych stało się praktycznie niewidoczne, w związku z czym pilot wykonał czynności przewidziane dla sytuacji braku pewności wypuszczenia podwozia. Egzaminator, nie chcąc przerywać czynności pilota, nie powiadomił TWR EPMO w trakcie lądowania o tym, że sytuacja jest symulowana i stanowi część egzaminu.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Wykonywanie zadania egzaminacyjnego polegającego na rozwiązaniu sytuacji awaryjnej.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |