Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 39
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1280/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2016r. na spadochronie Icarus tandem 330, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 17 sierpnia 2016 r.
Michałków – lotnisko EPOM. Skoczek (7052 skoków, w tym 1917 tandemowych) wykonywał skok tandemowy z wysokości 4000m, z samolotu SMG-92. Skok miał prawidłowy przebieg do momentu otwarcia spadochronu. W trakcie procesu otwarcia nastąpiło skręcenie linek nośnych i pomimo podjętych prób nieudało się ich rozkręcić. Skoczek wykonał pełną procedurę awaryjną i na prawidłowo otwartym spadochronie zapasowym bezpiecznie wylądował wraz z pasażerem na użytkowej części lotniska. Oględziny wyczepionej czaszy i analiza nagrania video pozwoliły ustalić, że powodem zdarzenia było zerwanie dwóch pętli gumowych, co spowodowało uwolnienie wplotów linek nośnych, czego skutkiem były obroty osłony czaszy w trakcie wyplatania linek nośnych.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Zerwanie dwóch pierścieni gumowych osłony czaszy w trakcie procesu otwarcia spadochronu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |