Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 34
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1264/16
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 czerwca 2016r. na samolocie Boeing 737-400, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”,
„H4 – Błędy proceduralne”,
oraz
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”,
„O10 – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Baza techniczna LOTAMS [EPWA]. Podczas wykonywania przeglądu D2+C14+CPCP+12KHRS+A155+EO+R/I, w trakcie wykonywania prac związanych z zabudową i regulacją przednich drzwi pasażerskich (zgodnie z zadaniami 52-11-00-705-007 rev.83 i 52-11-00-520-003 rev.83) doszło do uszkodzenia pokrycia drzwi w okolicy górnego zawiasu. Ww. czynności dokonywane były przez personel obsługowy z uprawnieniami bez przeszkolenia na typ B737 i bez doświadczenia pod nadzorem personelu z uprawnieniami Bl. Uszkodzenie pokrycia nastąpiło wskutek nieodkręcenia listwy osłaniającej zawias w trakcie czynności regulacji drzwi. Nieodkręcona listwa zahaczyła o pokrycie drzwi, powodując jego uszkodzenie (rozdarcie) na długości ok. 13 mm pod górnym zawiasem.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
1) błąd ludzki, polegający na nieprawidłowej interpretacji dokumentacji obsługowej (AMM) przez personel wykonujący czynności związane z zabudową i regulacją drzwi;
2) błąd organizacyjny w zarządzaniu obsługą techniczną, polegający na zleceniu czynności zabudowy i regulacji drzwi personelowi nieposiadającemu odpowiedniego przeszkolenia i doświadczenia w tego typu czynnościach oraz brak prawidłowego nadzoru nad czynnościami personelu wykonawczego przez personel nadzorujący B1.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |