Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 33
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 839/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 6maja 2016r. na samolocie DA20-C1, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 28 czerwca 2016 r.
Pilot samolotowy turystyczny miał wykonać lot treningowy w strefie według ćwiczenia I/13 – Loty doskonalące po kręgu i do strefy. W czasie lotu samowolnie zmienił uzgodniony zakres zadania i wykonywał zamierzone korkociągi i wiraże z przechyleniem powyżej 45°, w zakresie których nie był przeszkolony. Stanowiło to naruszenie programu szkolenia i instrukcji wykonywania lotów w Aeroklubie Orląt. Pilot legitymuje się niewielkim doświadczeniem lotniczym – egzamin praktyczny na licencję pilota samolotowego turystycznego zaliczył w październiku 2015 r. Jego nalot na samolocie DA20-C1 przed startem do strefy wynosił zaledwie 3 godziny 48 min. Takie postępowanie młodego, niedoświadczonego pilota, narusza podstawowe zasady bezpieczeństwa w ruchu lotniczym i jest skrajnie nieodpowiedzialne.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Samowolna zmiana zakresu zadania lotu treningowego w strefie i wykonywanie manewrów, w zakresie których pilot nie był przeszkolony.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |