Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 31
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2628/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 października 2016 r. na samolocie Boeing 737-800, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E3 – Ptaki, zwierzęta, inne obiekty (FOD)”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Załoga samolotu po starcie zgłosiła do kontrolera ruchu lotniczego zderzenie z ptakiem. Sokolnik wraz z dyżurnym operacyjnym portu lotniczego przeprowadzili inspekcję drogi startowej, podczas której odnaleźli ranną mewę śmieszkę.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Obecność ptaków na torze startującego samolotu.
Zastosowane środki profilaktyczne:
Określono potencjalne ryzyko podobnego zdarzenia na terenie lotniska w rejonie i na wysokościach opisanych w Doc 9137 – AN/898 cz. 3 zgodnie z „Podręcznikiem zarządzania bezpieczeństwem lotniczym” Warszawa-Modlin. Analiza zdarzenia nie wykazała konieczności wprowadzania dodatkowych środków zapobiegawczych.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami, nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |