Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 30
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2573/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 września 2016 r. na samolocie Zlin Z43, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Załoga samolotu po lądowaniu zgłosiła, że w fazie przyziemienia doszło do zderzenia z ptakiem. Podczas inspekcji drogi startowej dyżurny operacyjny portu odnalazł martwego ptaka. Sokolnik podjął czynności zgodne z procedurą postępowania ze szczątkami zwierząt i ptaków i określił gatunek ptaka jako pustułkę. W momencie zdarzenia na lotnisku prowadzone były działania zapobiegawcze związane z zagrożeniami ze strony ptaków określone w instrukcji operacyjnej. Uszkodzeń statku powietrznego nie zgłoszono.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Obecność ptaka na torze lądującego samolotu.
Zastosowane środki profilaktyczne:
Pozytywnie zweryfikowano wykonywanie standardów określonych przez Międzynarodowy Komitet Zderzeń z Ptakami (IBSC – International Bird Strike Committee) oraz działań związanych z audytem FERA (Food and Environment Research Agency) przeprowadzonym na wniosek jednego z przewoźników korzystających z lotniska EPKT.
Zalecono wydłużenie okresu wykonywania oprysków środkami chemicznymi na terenie lotniska na cały okres wegetacyjny co powinno zmniejszyć populację pustułek poprzez ograniczenie ilości gryzoni i owadów, które są ich podstawowym składnikiem pożywienia.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |