Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 26
Wersja aktualna od 2017-01-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 26
Wersja aktualna od 2017-01-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 25
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1712/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 sierpnia 2016 r. na samolocie Piaggio P.180 Avanti I, na lotnisku Szczecin-Goleniów (EPSC), klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Podczas przygotowania do kolejnej misji, po włączeniu zasilania, na panelu ostrzeżeń pojawiła się przestroga BUS DISC (usterka instalacji elektrycznej). Ponadto załoga zaobserwowała lekki przechyl samolotu na prawą stronę. Stwierdzono, że różnica między ugięciami amortyzatorów głównego podwozia wynosi ok. 1,5 cm. Personel techniczny SOT Warszawa-Okęcie diagnozujący usterkę, stwierdził zbyt niskie ciśnienie w amortyzatorze prawego podwozia głównego, wynoszące 820 PSI zamiast 1095 PSI (wymaganych wg AMM 12-10-03). Spowodowało to przechylenie samolotu na prawą stronę i niewłaściwą pozycję czujnika WOW (Weight On Wheeels) na prawej goleni podwozia głównego. Stwierdzono, że amortyzator prawego podwozia głównego został zainstalowany na samolocie w dniu 14.07.2016 r. W amortyzatorze tym doładowano ciśnienie do wymaganej wartości i samolot został dopuszczony do eksploatacji.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

1) niewłaściwe, niekompletne wykonanie procesu wymiany amortyzatora prawego podwozia głównego (brak przeprowadzenia doładowania ciśnienia w amortyzatorze do wymaganej wartości),

2) brak odpowiedniego nadzoru i kontroli jakości wykonania procesu wymiany amortyzatora prawego podwozia głównego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Zapoznanie personelu operacyjnego i technicznego ze zdarzeniem.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00