Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 22
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1074/2011
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 sierpnia 2011 r. na samolocie EMBRAER ERJ-170-200, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu 20 sierpnia 2011 r. PLL LOT został powiadomiony o znalezieniu części samolotu w HEL. Po wyjaśnieniach okazało się, że są to uszkodzone części zespołu hamulcowego nr 3 samolotu EMBRAER ERJ-170-200 SP-LID, który dzień wcześniej wykonywał rejs L047'1-472 WAW – HEL – WAW.
Zespół hamulcowy został wymieniony zgodnie z dokumentem AMM32-79-1L. Producentem zespołów hamulcowych eksploatowanych na samolotach ERJ 170/190 jest firma MEGGITT (dawne ABSC). Producent do tej pory nie opracował żadnej modyfikacji zespołów mającej na celu usunięcie przedmiotowych problemów. Jedynie zostały wydane odpowiednie biuletyny zawierające rekomendacje dodatkowych sprawdzeń. Rekomendacje te zostały wprowadzone dla floty PLL LOT SA:
1) flota ERJ 190 EO SLOT/E90/0052/11 – obejmuje inspekcję zespołów według SB 90002340-32- 04, 90002340-32-05 i jest wykonywane co 600 FH,
2) flota ERJ 170 EO SL0T/E70/0034/11 – obejmuje inspekcję zespołów według SB 90000583-32- 03, 90000583-32-04 i jest wykonywane co 600 FH,
3) flota ERJ 170/190 w Line Maintenance Instruction 2110:
– karta czynności PDC 32-49-11-210-801-A-L01 została uzupełniona o zapisy o inspekcji zamków ruchomych dysków,
– dodano kartę czynności Parking Preparation 10-00-07-200-801-A-L01 – dotyczy inspekcji zamków ruchomych dysków,
– karta czynności Parking Preparation 32-49-07-200-801-A-L01 została uzupełniona o zapisy dotyczące każdorazowej inspekcji zespołów hamulcowych według karty AMM 32-49-11-200-801-A przy okazji wymiany koła MLG,
4) flota ERJ 170/190 wydano informujący EL/SIB/001/11 na podstawie EASA SIB AV06JZ011,
5) flota ERJ 170/190 wydano informujący EL/SIB/001/12 na podstawie EASA SIB FA-24-2012.
W/w incydent miał miejsce w okresie obowiązywania procedury IGAP (Improved Go/Around Procedure), która skutkowała zwiększonymi prędkościami podejścia i przyziemienia oraz obowiązywała w okresie 15.04.2011 r. – 06.03.2012 r. (została wycofana została Biuletynem Operacyjnym nr 02/2012). Wraz z wycofaniem procedury IGAP skończyły się problemy z żywotnością zespołów hamulcowych. Po 03.2012 r. uszkodzenia zespołów hamulcowych mają charakter incydentalny.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyny zdarzenia nie ustalono.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |