Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 21
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1067/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 17 czerwca 2015 r. na samolocie Embraer 175 klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T8 – Osprzęt i urządzenia radiowe (awionika)”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Podczas zniżania do lądowania przy korzystaniu z radiostacji pokładowej VHF1 nastąpiła utrata łączności na okres ok. 10 minut. Załoga próbowała przywrócić łączność korzystając z radiostacji VHF2, ale jakość połączenia była zła. Z tego powodu radiostację VHF3, standardowo wykorzystywaną do łączności cyfrowej (ACARS), przełączono w tryb VOICE i przywrócono łączność z kontrolą ruchu lotniczego. W dalszej fazie lotu funkcjonowanie radiostacji VHF1 i VHF2 powróciło do normy. Po zakończeniu rejsu załoga wpisała informację o usterce do pokładowego dziennika technicznego i złożyła raport ASR. Wezwany mechanik obsługi technicznej, po sprawdzeniu działania wszystkich radiostacji, opisał usterkę jako usuniętą. Sprawdzenie wykorzystywanego przez operatora elektronicznego systemu rejestracji usterek wykazało, że usterka nie została zarejestrowana. Wynikało to z powodu nieprzepisywania usterek, które wystąpiły w obcych portach. Podobna usterka nie wystąpiła wcześniej ani nie powtórzyła się w kolejnych 30 dniach.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Ustalenie przyczyn wystąpienia braku łączności było niemożliwe z powodu ustąpienia usterki i niepowtórzenia się w kolejnych dniach. Przyczyną mogła być również chwilowa usterka naziemnego systemu łączności.
Zastosowane środki profilaktyczne:
1) Zdarzenie zostało zarejestrowane w bazie SMS operatora. Dokonano klasyfikacji zgodnie z przyjętymi kryteriami. W związku z tym, zdarzenie zostanie ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego, które są monitorowane zgodnie z zasadami opisanymi w „Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym”.
2) Zalecono firmie obsługi technicznej przeszkolenie pracowników dokonujących czynności przepisywania wpisów z pokładowego dziennika technicznego do elektronicznego systemu rejestracji usterek w języku angielskim, również tych, dokonanych przez inne organizacje obsługowe w obcych portach.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |