Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-03
Wersja aktualna od 2017-01-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 19
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 3 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1086/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 maja 2016 r. na spadochronie Cobalt 150, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 9 czerwca 2016 r.
Radawiec – lotnisko EPPR. Skoczek (1336 skoków) uczestniczył w skoku na zadanie RW-3 z wysokości 3000 m. Na wysokości około 1000 m, spadając w prawidłowej sylwetce ciała zainicjował otwarcie czaszy głównej spadochronu. W trakcie procesu otwarcia nastąpiło skręcenie linek spadochronu, co spowodowało obroty spadochronu. Skoczek wyczepił czaszę główną i na wysokości około 700 m otworzył czaszę zapasową. Wylądował na terenie lotniska. Przeprowadzone oględziny spadochronu nie wykazały żadnych nieprawidłowości, które mogłyby wskazać przyczynę zdarzenia.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Nie ustalono przyczyny zdarzenia lotniczego.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Izabela Szymajda-Wojciechowska |