Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 18
Wersja aktualna od 2017-01-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 18
Wersja aktualna od 2017-01-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 18
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1078/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 maja 2016 r. na samolocie Piper Mirage, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 16 czerwca 2016 r.

Lądowisko Rudniki – EPRU. W dniu 16 maja 2016 r. na lądowisku Rudniki odbywały się loty szybowcowe za wyciągarką i za samolotem oraz loty samolotowe. Starty odbywały się z pasów betonowego oraz trawiastego na kierunku 08, ponieważ słaby południowy wiatr miał odchyłkę wschodnią. Przy progu pasa betonowego 08 przygotowywał się do startu zespół samolot holujący Dynamik z szybowcem Swift. Po około 30 minutach od rozpoczęcia lotów, na kierunku przeciwnym 26, wystartował samolot Piper Mirage, którego pilot nie nawiązał łączności z kierującym startem i nie upewnił się jak jest rozłożony start. Należy w tym miejscu wyjaśnić, że lądowisko i pas betonowy 08/26 są wybrzuszone w środkowej części i obserwacja całej długości pasa z obu progów jest niemożliwa. W tych okolicznościach, każdy pilot decydujący się na rozpoczęcie startu musi się bezwzględnie upewnić (drogą radiową, czy też osobiście w porcie) na jakim kierunku może bezpiecznie wykonać tą operację.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Niezaznajomienie się pilota samolotu Piper Mirage z aktualną organizacją lotów na lądowisku. Rozpoczęcie operacji startu z pasa, na którego drugim końcu znajdował się zespół przygotowujący się do startu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Transportu Lotniczego

Izabela Szymajda-Wojciechowska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00