Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-03
Wersja aktualna od 2017-01-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 5
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 3 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1420/2011
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 listopada 2011 r. na samolocie Boeing B737-300, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T10 – Autopilot/systemy zarządzania lotem”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Po zwiększeniu mocy do startu na górnym EICAS pojawiło się w żółtym kolorze ostrzeżenie: LEFT YAW DAMPER. Start został przerwany przy prędkości 47 kts. Przerwanie tego startu nie powodowało żadnego zagrożenia dla bezpieczeństwa pasażerów i załogi. Szefowa pokładu oraz kontroler TWR zostali o tym fakcie poinformowani przez kapitana. Po skołowaniu samolotu w drogę kołowania D i jego zatrzymaniu kapitan poprosił o pomoc MCC. Zaproponował zakołowanie do rękawa. Kapitan poinformował pasażerów o takiej konieczności. Po wyłączeniu siników obsługa techniczna dopuściła samolot do lotu na podstawie MEL 22-21-01. W trakcie ponownego startu jak i całego lotu ta usterka nie powtórzyła się. W dniu 12.11.2011 r. usunięto usterkę i wymieniono Control Pressure Switch S29 zgodnie z AMM 29-11-19 i wykonano stosowne testy lewego i prawego Yaw Dampera. Testy wypadły pomyślnie.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Usterka Control Pressure Switch S29 w układzie Yaw Dampera.
Działania podjęte przez operatora:
Wymieniono Control Pressure Switoh S29 zgodnie z AMM 29-11-19 i wykonano stosowne testy.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Izabela Szymajda-Wojciechowska |