Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-03
Wersja aktualna od 2017-01-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 3
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 3 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1110/2011
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 lipca 2011 r. na samolocie ultralekkim EOL E16-17, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T8 – Osprzęt i urządzania radiowe (awionika)”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Pilot wykonując lot nawigacyjny po trasie EPBY – Jaksice – Domasławek – EPBY, otrzymał polecenie odlotu z CTR EPBY poprzez punkt „WHISKY”. W trakcie przekraczania granicy CTR-u w punkcie „WHISKY” pilot stwierdził brak łączności z Wieżą EPBY. Dowódca chcąc uniknąć potencjalnie niebezpiecznej sytuacji, polegającej na przebywaniu w CTR EPBY bez łączności radiowej, zdecydował się kontynuować lot w przestrzeni niekontrolowanej kat. „G” zgodnie ze złożonym wcześniej planem lotu, pilot jednocześnie podjął próbę przywrócenia łączności radiowej w celu powiadomienia Wieży EPBY, że kontynuuje lot poza CTR-em EPBY. Decyzja o kontynuacji lotu była podyktowana planem lotu oraz faktem, że za wykonującym ten lot startowały na to same zadanie po tych samych punktach nawigacyjnych inne załogi statków powietrznych uczestniczące w zawodach nawigacyjnych. Podczas wielokrotnych prób nawiązania łączności i poszukiwania usterki pilot zauważył wysunięte złącze zasilające radiostację pokładową. Samolot w tym czasie znajdował się na południe od punktu „KILO” CTR-u EPBY, bezzwłocznie nawiązał łączność z Wieżą EPBY. Po wyjaśnieniu przez radio przyczyny utraty łączności otrzymał zgodę na wlot w CTR EPBY i kontynuowanie zadania. Samolot bez żadnych przeszkód wylądował na lotnisku trawiastym EPBY.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyną incydentu było przypadkowe rozłączenie instalacji zasilającej przenośną radiostację pokładową samolotu (ICOM).
Zastosowane środki profilaktyczne:
Działania podjęte przez operatora: Przeprowadzono spotkanie z uczestnikami zawodów nawigacyjnych, celem omówienia incydentu oraz postępowania w przypadku utraty łączności w CTR EPBY. Zaistniały incydent będzie dodatkowo przedmiotem analizy na spotkaniu z całym personelem latającym operatora podczas jesiennej konferencji BL.
Działania podjęte przez PAŻP: Przekazać raport końcowy i zebrane materiały do operatora w celu pouczenia pilotów o obowiązku utrzymywania dwustronnej łączności radiowej oraz potwierdzania QNH, wartości wiatru itd.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Izabela Szymajda-Wojciechowska |