Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 268
Wersja aktualna od 2016-12-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 268
Wersja aktualna od 2016-12-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 198
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 29 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1262/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 czerwca 2016 r. na szybowcu SCHLEICHER ASH 31Mi, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 6 lipca 2016 r.

Lotnisko Leszno EPSU. Pilot wystartował na szybowcu z własnym napędem z zamiarem przelotu na lotnisku w Lesznie. Po nabraniu około 80 m wysokości wykonał zakręt w prawo i kontynuując lot na tej wysokości, na pozycji „z wiatrem”, zgłosił zamiar lądowania (jako przyczynę pilot podał, że popełnił jakiś błąd w planie lotu). Start oraz lądowanie wykonywał na pasie 240°. Pilot wyłączył silnik i nie chowając go, z dużą utratą wysokości, wykonał III zakręt. IV zakręt został wykonany na wysokości około 10 m. W tym momencie doszło do przeciągnięcia szybowca, zaczepienia skrzydłem o zboże rosnące na polu przylegającym do lotniska i obrotu szybowca o 90°. W wyniku tego doszło do niewielkiego uszkodzenia kółka prawego skrzydła oraz zawieszenia lotki. Pilot, po wykonaniu przeglądu i prowizorycznej naprawie, podjął decyzję o ponownym starcie, po czym poleciał do Leszna.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Wykonanie manewru do lądowania na krytycznie małej wysokości podczas lotu z wysuniętym i wyłączonym napędem, co doprowadziło do przeciągnięcia szybowca w IV zakręcie, zaczepienia skrzydłem o ziemię i cyrkla.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00