Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-12-29
Wersja aktualna od 2016-12-29
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 193
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 29 grudnia 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1206/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 czerwca 2016 r. na spadochronie Mars 291, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”
„H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Mokre – lotnisko EPZA. Uczeń-skoczek wykonywał skok na zadanie SL-2. Był to jego 21 skok w życiu, a 4 w dniu zdarzenia. Po oddzieleniu się od samolotu na wysokości 1200 m wykonał nakazany czas opóźnienia i zadanie wyznaczone do wykonania w czasie swobodnego spadania. Po otwarciu spadochronu zarówno lot, jak i budowa rundy do lądowania przebiegły prawidłowo. Podejście do lądowania wykonane zostało w kierunku pod wiatr wiejący z prędkością 4-5 m/s. Przed przyziemieniem, na wysokości około 1 m uczeń powoli ściągnął linki sterownicze. Przyziemienie było twarde i na rozstawione nogi. Podczas przyziemienia uczeń doznał poważnego urazu ciała. Błąd ucznia polegał na zbyt późnym (na za małej wysokości) i zbyt wolnym ściągnięciu linek sterowniczych, co spowodowało lądowanie bez wyrównania lotu spadochronu i przyziemieniu na szeroko rozstawione nogi.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
1) brak wyrównania lotu przed przyziemieniem;
2) przyjęcie niewłaściwej sylwetki ciała przy lądowaniu ze zwiększoną prędkością opadania.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |