Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 261
Wersja aktualna od 2016-12-29
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 261
Wersja aktualna od 2016-12-29
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 191
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 29 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1192/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 czerwca 2016 r. na spadochronie Navigator 260, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”,
„H2 – Brak kwalifikacji”,
„H4 – Błędy proceduralne'

oraz

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Lewków. Uczeń-skoczek wykonywała skok z wysokości 4000 m, na zadanie AFF-2. Był to jej czwarty skok w życiu i pierwszy w dniu zdarzenia. Po otwarciu spadochronu uczeń stwierdziła, że jest daleko od wyznaczonego na lotnisku miejsca lądowania. Dolot do lotniska był zgodny z kierunkiem wiatru. Konsekwentnie starała się dolecieć do lotniska, nie kontrolując utraty wysokości. Gdy zorientowała się, że jednak nie doleci do lotniska, była na małej wysokości i nad terenem zabudowanym. Wylądowała w zadrzewionym parku, na terenie ograniczonym budynkami. Podczas prawidłowo wykonanego lądowania trafiła prawą nogą na fragment cegły, co spowodowało doznanie poważnego obrażenia ciała. Przeprowadzona analiza zdarzenia wykazała, że przyczyną zbyt dalekiego wyrzutu ucznia-skoczka było zbytnie rozciągnięcie czasu (drogi) wyrzutu oraz znaczna prędkość samolotu względem ziemi, spowodowana wiatrem wiejącym na wysokości zrzutu przeciwnie do kierunku wiatru wiejącego poniżej wysokości otwarcia spadochronu. Uczeń-skoczek miała możliwość wcześniejszego bezpiecznego wylądowania na polach leżących na torze jej lotu, jeszcze przed doleceniem nad teren zabudowany.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

1) skok w zbyt dużej odległości od lotniska;

2) nieprawidłowa ocena ucznia-skoczka w zakresie możliwości dolecenia do lotniska i wynikający z tego niewłaściwy wybór miejsca lądowania.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00