Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-12-29
Wersja aktualna od 2016-12-29
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 189
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 29 grudnia 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1172/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 czerwca 2016 r. na spadochronie Navigator 260, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”,
„H2 – Brak kwalifikacji”,
„H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Kruszyn – lotnisko EPWK. Uczeń-skoczek wykonywał trzeci skok w życiu, a drugi w dniu zdarzenia. Faza swobodnego spadania została wykonana prawidłowo. Po otwarciu spadochronu uczeń doleciał do rejonu wytracania wysokości i na około 300 m rozpoczął budowanie rundy do lądowania. Po ustawieniu się w kierunku pod wiatr, na wysokości około 100 m znajdował się nad wyznaczonym dla uczniów-skoczków rejonem lądowania. Podczas końcowej fazy lądowania uczeń przedwcześnie ściągnął linki sterownicze, co doprowadziło do utraty prędkości postępowej i zwiększenia prędkości opadania, z jednoczesną zmianą kierunku lotu. Uczeń do lądowania utrzymywał odpowiednią sylwetką ciała. Podczas przyziemienia doznał poważnego urazu ciała.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Zbyt wysokie wyrównanie lotu spadochronu, co spowodowało lądowanie ze zwiększoną prędkością opadania.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |