Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-12-20
Wersja aktualna od 2016-12-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 176
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 grudnia 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1851/2013
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 listopada 2013 r. na samolocie Cessna 152, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Podczas wykonywania lotów po kręgu w warunkach IFR, po 3-cim zakręcie załoga stwierdziła usterkę polegającą na niewysuwaniu się klap. Podjęto decyzję o odejściu na lotnisko zapasowe EPBA ze względu na brak przeszkód na podejściu do lądowania oraz możliwość lądowania na trawie. Lądowanie w EPBA odbyło się bez uwag.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyny zdarzenia nie ustalono.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Komentarz Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych:
Podmiot (FC Flyers s.c.) zobowiązany do zbadania zdarzenia nie nadesłał w ciągu 3 lat raportu ani żadnej innej informacji. W tym stanie rzeczy należy uznać za uzasadnione zamknięcie badania bez ustalania przyczyny. Decyzja załogi o lądowaniu na lotnisku EPBA zamiast na EPKW była ze względu na warunki lotniska EPKW w zaistniałej sytuacji całkowicie prawidłowa.
Podmiot (FC Flyers s.c.) w dniu 28 października 2016 r. przesłał raport końcowy z badania incydentu lotniczego do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. FC Flyers s.c. poinformował, że również w dniu 28 października przesłał raport do Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.
FC Flyers s.c. wskazuje, że przyczyną niewypuszczenia klap był zerwany przewód za przełącznikiem klap. Badający nie był w stanie ustalić co było przyczyną zerwania przewodu.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |