Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 243
Wersja aktualna od 2016-12-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 243
Wersja aktualna od 2016-12-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 174
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1715/2013

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 października 2013 r. na szybowcu SZD-30 Pirat, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

W ramach lotów szybowcowych ze startem za wyciągarką zaplanowano wykonanie serii lotów szkolnych i treningowych. Instruktor organizujący loty przeprowadził z pilotami odprawę omawiając rozłożenie startu, warunki atmosferyczne oraz zadania przydzielone poszczególnym pilotom. Start został rozłożony na kierunku 290°. Według oceny instruktora wiatr wiał z prędkością około 4 m/s z kierunku odchylonego o 20°-30° w lewo od osi pasa i nie stanowił trudności w prawidłowym starcie i lądowaniu dla uczniów-pilotów i pilotów biorących udział w lotach.

Załoga: mężczyzna lat 54, nalot ogólny 85:37, nalot samodzielny 63:08, nalot w ostatnich 90 dniach 9:25 w tym samodzielnie 8:38. Licencja SPL wydana w październiku 2013 r. Orzeczenie lotniczo-lekarskie ważne.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

1) błąd w technice startu polegający na pominięciu fazy łagodnego wznoszenia

i natychmiastowym przejściu do stromego wznoszenia bez zachowania równowagi poprzecznej

i dopuszczenie do zmniejszenia prędkości podczas ciągu;

2) niezabezpieczenie prędkości po przerwaniu ciągu i dopuszczenie do przeciągnięcia szybowca i wejścia w korkociąg.

Komentarz Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „PKBWL”:

Pilot, według opinii instruktorów, w trakcie szkolenia wymagał wzmożonego nadzoru, miał problemy z oceną wysokości podczas podejścia do lądowania i utrzymywaniem prędkości adekwatnej do fazy lotu. Kilka miesięcy wcześniej, pilotując szybowiec Pirat w czasie podejścia do lądowania, doprowadził do przeciągnięcia szybowca podczas zbyt wysokiego wyrównania, w wynika czego uszkodzony został ster kierunku. Dwa lata później, podczas lotu termicznego, pilot utracił orientację geograficzną i podczas lądowania w terenie przygodnym rozbił szybowiec.

Zdaniem PKBWL, w podobnych przypadkach, rolą instruktora prowadzącego szkolenie ucznia-pilota jest eliminowanie podobnych błędów podczas szkolenia i nadzoru nad lotami samodzielnymi, a w przypadku braku możliwości wyeliminowania błędów zagrażających bezpieczeństwu lotu, zaproponowanie zaprzestania dalszego szkolenia.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00