Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 240
Wersja aktualna od 2016-12-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 240
Wersja aktualna od 2016-12-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 171
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1047/2012

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 sierpnia 2012 r. na samolocie ultralekkim Apollo Fox, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”

oraz

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadek lotniczego:

Podczas podejścia do lądowania na lądowisko GSS Żar, w fazie wyrównania, według oceny pilota, nastąpił silny podmuch tylno-boczny z prawej strony, w wyniku czego samolot przepadł najpierw na lewą goleń podwozia głównego, a następnie przechylił się na prawo i zaczepił końcówką prawego skrzydła o ziemię. Spowodowało to obrót w prawo, który doprowadził do wyłamania przedniej goleni i zniszczenia śmigła i uszkodzeń kadłuba. Pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń. Zgodnie z oświadczeniem pilota podejście było wykonywane z prędkością 110 km/h z klapami wypuszczonymi w pozycję „małe”. Było to trzecie lądowanie pilota na tym lądowisku.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Podejście do lądowania ze zbyt małą prędkością, w warunkach lądowania na lądowisku górskim. Okolicznością sprzyjającą był nagły tylno-boczny podmuch wiatru w fazie wyrównania.

Komentarz Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „PKBWL”:

PKBWL przypomina, że podejście do lądowania na lądowiskach górskich powinno odbywać się z większą prędkością i na zwiększonych obrotach silnika, tak aby pilot miał możliwość w przypadku nagłego podmuchu tylnego wiatru nie dopuścić do przepadnięcia samolotu poprzez szybkie zwiększenie ciągu silnika.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00