Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-12-20
Wersja aktualna od 2016-12-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 169
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 grudnia 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 739/2010
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 lipca 2010 r. na samolocie 3Xtrim, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5- Uszkodzenie konstrukcji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
W dniu 16 lipca 2010 r. na lotnisku we Włocławku załoga samolotu 3xtrim brała udział w treningu kadry narodowej mikrolotów. Loty rozpoczęto o godzinie 12.30 czasu lokalnego. Loty były obserwowane przez trenera mikrolotów. Wykonywane zadanie na zgrupowaniu polegało na precyzji przyziemienia, bez hamowania, na utwardzonej powierzchni (asfalt). Loty były wykonywane z prawym kręgiem według procedury natychmiastowego startu po lądowaniu. W czasie przeglądu przedstartowego i podczas wykonywania pierwszych 4 lądowań i startów pilot nie zauważył jakichkolwiek zmian w wyglądzie konstrukcji podwozia ani w charakterystyce lotu. Profil piątego lądowania nie odbiegał od poprzednich, a przyziemienie nastąpiło przy prędkości ok. 80 km/h. Zaraz po przyziemieniu pilot usłyszał głuchy odgłos i poczuł samoistne hamowanie samolotu. W czasie dobiegu nie używał hamulca. Samolot zatrzymał się ok. 80 metrów od miejsca przyziemienia. Po zakończonym dobiegu pilot wyłączył silnik i opuścił wraz z nawigatorem samolot. Zauważył, że z samolotu wycieka paliwo (w zbiorniku było ok. 20 litrów). Kiedy paliwo przestało wyciekać przepchnięto samolot na trawiastą część lotniska. O zdarzeniu pilot natychmiast powiadomił głównego inżyniera zakładów 3Xtrim w Bielsku-Białej oraz właściciela samolotu. Właściciel samolotu podjął decyzję o przetransportowaniu samolotu do Bielska-Białej w celu dokonania napraw.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Z uwagi na przesłanie zgłoszenia dopiero po 5 dniach od zdarzenia i zabraniu samolotu z miejsca zdarzenia, co uniemożliwiło oględziny samolotu przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL” oraz nieprzesłanie do PKBWL oceny przyczyn uszkodzeń samolotu przez użytkownika/właściciela/producenta, PKBWL podjęła decyzję o zakończeniu badania bez ustalenia przyczyny wypadku.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |