Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 236
Wersja aktualna od 2016-12-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 236
Wersja aktualna od 2016-12-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 167
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 630/2009

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 sierpnia 2009 r. na dwóch szybowcach SZD-30 Pirat, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W czasie wykonywania termicznych lotów nadlotniskowych doszło do kolizji dwóch szybowców SZD-30 Pirat pilotowanych przez uczniów-pilotów. Szybowiec SP-2559 wystartował o godzinie 12.30. Pierwszym elementem zaplanowanego zadania był przelot po trasie Bydgoszcz-Mrocza-Chełmno-Bydgoszcz. Po powrocie z trasy, uczeń-pilot zgłosił chęć kontynuowania lotu termicznego w rejonie lotniska, na co uzyskał zgodę. Pilot szybowca SP-2732 wystartował o godzinie 13.25 z zadaniem wykonania treningowego lotu termicznego w rejonie lotniska. Obydwa szybowce miały sprawną łączność radiową. Do zdarzenia doszło około godziny 16.40. Wcześniej szybowce krążyły razem w kominie termicznym, po czym szybowiec SP-2732 odszedł w kierunku lotniska. W ślad za nim poleciał szybowiec SP-2559. W pewnej chwili, pilot szybowca SP-2732 usłyszał świst, a następnie doszło do kolizji lewej końcówki skrzydła szybowca SP-2559 z tylną częścią prawej końcówki szybowca SP-2732. Do zdarzenia doszło na wysokości ok. 1650 m (podstawy chmur wynosiły około 1800 m). Pilot szybowca SP-2732 po ocenie uszkodzeń i stwierdzeniu sterowności szybowca, zgłosił fakt kolizji przez radio, a następnie otworzył hamulce aerodynamiczne, zniżył się do wysokości 300 m nad lotniskiem i o 16.50 bezpiecznie wylądował na lotnisku. Pilot szybowca SP-2559 po zderzeniu stwierdził pogorszenie sterowności szybowca i niezwłocznie zgłosił ten fakt przez radio do kierownika lotów. Otrzymał polecenie zniżania bez przeciążania konstrukcji, a w razie dalszego pogorszenia sterowności poprzecznej uniemożliwiającej bezpieczne kontynuowanie lotu, wykonanie skoku ratowniczego. Po wytraceniu wysokości nad terenem niezabudowanym, szybowiec wylądował bezpiecznie na lotnisku.

Pilot szybowca SP-2559: uczeń-pilot, mężczyzna lat 25, nalot ogólny 63 godziny w 165 lotach, nalot dowódczy 48 godzin w 79 lotach, ma uprawnienia do lotów na szybowcach Bocian, Puchacz, Pirat i Junior. Podstawowe szkolenie lotnicze rozpoczął w 2008 roku. KWT i badania lotniczo-lekarskie ważne. Pilot był w ciągłym treningu lotniczym szkoląc się do uzyskania licencji pilota szybowcowego.

Pilot szybowca SP-2732: uczeń-pilot, mężczyzna lat 19, nalot ogólny 81 godzin w 196 lotach, nalot dowódczy 53 godziny 50 minut w 68 lotach, ma uprawnienia do lotów na szybowcach Bocian, Puchacz, Pirat i Junior. Podstawowe szkolenie lotnicze rozpoczął w 2006 roku. KWT i badania lotniczo-lekarskie ważne. Pilot był w ciągłym treningu lotniczym szkoląc się do uzyskania licencji pilota szybowcowego.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Niewłaściwa obserwacja przestrzeni wokół szybowca i niezachowanie separacji w locie termicznym przez pilota szybowca SP-2559 w stosunku do szybowca SP-2732.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00