Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 225
Wersja aktualna od 2016-12-09
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 225
Wersja aktualna od 2016-12-09
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 157
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 9 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 841/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 6 maja 2016 r. na samolocie 3Xtrim 550, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”
oraz
”Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 6 maja 2016 r. pilot posiadający licencję PPL(A) zaplanował trasę Warszawa Babice (EPBC) – Hradec Kralowe (LKHK) – Warszawa Babice z międzylądowaniami w Opolu (EPOP) oraz w Gliwicach (EPGL) w celu uzupełnienia paliwa. Lot wykonywany był z podróżnym na samolocie 3Xtrim 550. Przed lotem pilot wykonał przegląd przedlotowy samolotu i sprawdził ważność jego dokumentów. Stan samolotu nie budził zastrzeżeń. Przed startem pilot wykonał próbę silnika. Po przylocie do Opola pilot wykonał jeden krąg nadlotniskowy. Zgodnie z założeniami w Opolu samolot został zatankowany do pełna. Następnie pilot wykonał przelot na lotnisko Hradec Kralowe, przed lotem powrotnym, dokonując powtórnego przeglądu samolotu. Przed startem pilot wykonał próbę silnika. W celu uzupełnienia paliwa pilot wylądował na lotnisku w Gliwicach. Po uzupełnieniu paliwa i obejrzeniu płatowca uruchomił silnik i wykołował na pas startowy 09. Po rozpoczęciu rozbiegu samolot prawidłowo nabierał prędkości. Tuż przed momentem oderwania z okolic podwozia dobiegł odgłos zgrzytu, a następnie po oderwaniu samolotu od ziemi dobiegł głuchy odgłos uderzenia jakiegoś przedmiotu w płatowiec. Radio Gliwice poinformowało załogę o oderwaniu się od samolotu nieznanego przedmiotu, a po chwili sprecyzowano, że jest to koło. Okazało się, że odpadło koło po prawej stronie samolotu. Pilot sprawdził sterowność płatowca i jego reakcje na wychylenia sterów. Samolot zachowywał się poprawnie. Ze względu na pełny zbiornik paliwa oraz dużą nierówność trawiastego pasa startowego w Gliwicach pilot postanowił kontynuować lot i lądować na lotnisku Warszawa Babice. Podczas lotu, po nawiązaniu łączności z FIS Warszawa, pilot poinformował o zaistniałej sytuacji, podjętej decyzji lotu oraz lądowania na lotnisku Warszawa-Babice oraz o zabezpieczenie pasa przez służby ratownicze. Podczas lotu pilot postarał się zużyć tyle paliwa ile będzie możliwe z uwzględnieniem koniecznej rezerwy w przypadku przekierowania na inne lotnisko. Podejście do lądowania odbyło się na pełnych klapach przy prędkości 90-95 km/h. Przed progiem pasa 10 lotniska Babice pilot wyłączył silnik, odciął dopływ paliwa do silnika oraz odciął głównym wyłącznikiem dopływ prądu do instalacji samolotu. Po wyłączeniu silnika pilot dopuścił do zmniejszenia prędkość co doprowadziło do twardego przyziemienia (lądowanie z przepadnięciem). Po krótkim dobiegu samolot rozpoczął obrót w prawą stronę, a następnie wyłamała się goleń podwozia głównego. Po zatrzymaniu samolotu załoga opuściła kabinę o własnych siłach, nikt nie doznał obrażeń ciała. W trakcie lądowania wyłamana została goleń podwozia głównego oraz goleń przednia. Uszkodzone zostały dwie łopaty śmigła oraz przytarta płoza tylna i usterzenie poziome. Oględziny koła, które odpadło z prawej goleni wykazały, że rozpadowi uległo zewnętrzne łożysko (małe). Przyczyny uszkodzenia łożyska nie można było określić.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd pilota polegający na dopuszczeniu do spadku prędkości lotu co spowodowało przeciągniecie na małej wysokości, twarde przyziemienie i znaczne uszkodzenie konstrukcji samolotu.

Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia:

– odpadnięcie koła z prawej goleni podwozia,

– działanie w stresie związanym z awarią podwozia.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Transportu Lotniczego

Izabela Szymajda-Wojciechowska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00