Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 223
Wersja aktualna od 2016-12-09
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 223
Wersja aktualna od 2016-12-09
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 155
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 9 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 710/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 kwietnia 2016 r. na samolocie Embraer 170, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E4 – Służby lotniskowe”
„E5 – Pomoce nawigacyjne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O3 – Standardy, kontrole i audyty”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 24 czerwca 2016 r.

Lotnisko im. F Chopina w Warszawie EPWA. Zgłoszenie krl TWR dotyczące nieprawidłowego działania systemu sterowania oświetleniem nawigacyjnym na lotnisku EPWA:

„Po przeprowadzeniu testu oświetlenia CAT II – poprzeczka zatrzymania na TWY E3 pozostała włączona, po przełączeniu na CAT I. W konfiguracji 29/33 powinna zgasnąć po przełączeniu na CAT I. Załoga a/c LOT5KL, E170 (EPWA – LKPR), która otrzymała zezwolenie zajęcia RWY 29, zgłosiła włączoną poprzeczkę zatrzymania. Czas potrzebny do wyłączenia poprzeczki spowodował niepotrzebne zatrzymanie a/c przed RWY”. Informacja o incydencie została przekazana do Dyżurnej Służby Energetycznej (DSE) Lotniska Chopina.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyczyną zdarzenia była zmiana scenariusza oświetlenia z CAT II na CAT I w trakcie wyłączenia na TWY E3 poprzeczki zatrzymania na 25 sekund, która po zakończeniu odliczania wraca do ponownego załączenia. Sytuacja taka, wynika ze specyfiki pracy systemu oświetlenia.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Transportu Lotniczego

Izabela Szymajda-Wojciechowska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00