Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-12-09
Wersja aktualna od 2016-12-09
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 151
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 grudnia 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 190/16
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, zaistniały w dniu 7 lutego 2016 r. na samolocie ERJ-175, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T – Układy sterowania”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Podczas wstępnej fazy rozbiegu samolotu ERJ-175, po wykonaniu początkowego ruchu Thrust Lever, poniżej poziomu włączenia się Auto Throttle, pojawiła się sygnalizacja PITCH TRIM SWITCH1 FAIL. Załoga przerwała start i powróciła na stanowisko postojowe, złożono raport ASR i samolot przekazano służbom technicznym. Służby techniczne po sprawdzeniu działania systemów dokonały wymiany zespołu Horizontal Stabilizer Actuator Control Electronics (HS ACE) zgodnie z AMM 27- 43-01-000-801-A i przeprowadziły operacyjny test układu z wynikiem pozytywnym. Samolot przywrócono do eksploatacji.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było uszkodzenie zespołu Horizontal Stabilizer Actuator Control Electronics (HS ACE) z nieustalonego powodu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:
Zdarzenie zarejestrowano w bazie danych SMS i sklasyfikowano według kryteriów przyjętych w firmie. Będzie ono ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SPI) monitorowanych zgodnie z zasadami zawartymi w „Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym”.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Izabela Szymajda-Wojciechowska |