Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 218
Wersja aktualna od 2016-12-09
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 218
Wersja aktualna od 2016-12-09
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 150
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 9 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 240/16

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, zaistniały w dniu 13 lutego 2016 r. w przestrzeni powietrznej EPWA, na samolocie ERJ-175, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Podczas wznoszenia po starcie załoga samolotu EPJ-175 nie mogła schować podwozia i zdecydowała się zawrócić na lotnisko startu, kontynuując jednocześnie dalsze próby usunięcia usterki. Samolot został zwektorowany do pozycji z wiatrem do ILS RWY11. W odległości ok. 10 NM od lotniska załoga zgłosiła usunięcie usterki i zamiar kontynuowania rejsu do lotniska docelowego – dalszy lot odbył się bez zakłóceń. W trakcie badania zdarzenia ustalono, że usterka miała charakter chwilowy, a na CAS nie pojawił się żaden komunikat, w związku z czym załoga mogła użyć przycisku LDG GEAR LEVER RELEASE, co dało zamierzony efekt po kolejnej próbie bez podejmowania żadnych innych działań. Analiza zapisu parametrów lotu nie wykazała żadnych nieprawidłowości. Załoga nie złożyła raportu ASR, co uznano za odstępstwo od procedur obowiązujących u użytkownika.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było chwilowe zawieszenie się systemu elektronicznej blokady dźwigni operowania podwoziem z nieustalonego powodu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych nie wydała zaleceń bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Zdarzenie zarejestrowano w bazie danych SMS i sklasyfikowano według kryteriów przyjętych u użytkownika. Będzie ono ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SPI) monitorowanych zgodnie z zasadami zawartymi w „Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym”.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Transportu Lotniczego

Izabela Szymajda-Wojciechowska

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00