Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-17
Wersja aktualna od 2016-11-17
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 148
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 16 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2591/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 września 2016 r. na samolocie Boeing 757-800, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: "E3 – Ptaki, zwierzęta, inne obce obiekty".
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Załoga samolotu po lądowaniu zgłosiła do kontrolera ruchu lotniczego prawdopodobieństwo zderzenia z ptakiem. Sokolnik przeprowadził inspekcję drogi startowej, podczas której odnalazł szczątki ptaków. Podczas oględzin samolotu odnaleziono ślady zderzenia z dwoma ptakami.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Obecność ptaków na torze lądującego samolotu.
Zastosowane środki profilaktyczne:
Określono potencjalne ryzyko podobnego zdarzenia na terenie lotniska w rejonie i na wysokościach opisanych w Doc 9137 – AN/898 cz. 3 zgodnie z „Podręcznikiem zarządzania bezpieczeństwem lotniczym Warszawa-Modlin". Analiza zdarzenia nie wykazała konieczności wprowadzania dodatkowych środków zapobiegawczych.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |