Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 202
Wersja aktualna od 2016-11-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 202
Wersja aktualna od 2016-11-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 144
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 16 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2430/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 września 2016 r. na motolotni, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

W dniu wypadku, około godziny 17.00 mężczyzna – właściciel motolotni przybył na łąkę w miejscowości Wróżewy. Przygotował motolotnię do lotu i wykonał kołowanie po łące. Około godziny 17:45 wystartował w kierunku północnym i w ocenie świadka leciał po prostej, wznosząc się do wysokości około 50 m AGL. Świadek znajdujący się na łące, z której nastąpił start usłyszał, że obroty silnika motolotni zostały nieco zmniejszone. Następnie motolotnia zmieniła kierunek lotu o 10-15 stopni w lewo, co w ocenie świadka wyglądało na zamierzony manewr. Przez chwilę motolotnia leciała po prostej. Następnie ponownie zaczęła zakręcać w lewo, po czym przechyliła się w lewo, a po krótkiej chwili pochyliła się do przodu i zderzyła się z ziemią. Oględziny wraku wskazały, że zderzenie nastąpiło przednią częścią wózka, pod ostrym kątem. Miejsce upadku motolotni o współrzędnych N51°44'12”/E017°2'50” znajdowało się około 1 km na północ od miejsca startu.

Chwilę po zderzeniu z ziemią nastąpił pożar, który objął całą motolotnię i pilota. Pilot poniósł śmieć na miejscu wypadku. W wyniku zderzenia z ziemią i zapłonu paliwa (około 50 litrów etyliny) motolotnia uległa zniszczeniu.

Osoba pilotująca motolotnię:

Z informacji uzyskanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL” wynika, że około 30 lat przed wypadkiem mężczyzna latał na motolotni i uzyskał nalot rzędu kilkunastu godzin. Postanowił znowu zacząć latać i kupił motolotnię. W 2016 r., w okresie 3-4 miesięcy, wykonał około 8 godzin nalotu na innym typie motolotni, jednak funkcję pilota dowódcy w tych lotach pełniła inna osoba. Nie posiadał wymaganego uprawnienia do pilotowania motolotni w charakterze pilota-dowódcy. Lot, w którym nastąpił wypadek, był prawdopodobnie pierwszym lotem właściciela tą motolotnią i jego pierwszym samodzielnym lotem po 30-letniej przerwie.

Motolotnia:

Skrzydło MW 155 Mara Wing o znakach rozpoznawczych OK-HZF 08 było skompletowane z dwumiejscowym wózkiem konstrukcji amatorskiej. W wózku zamontowany był czterosuwowy, czterocylindrowy silnik spalinowy w układzie bokser, marki Volkswagen. Śmigło dwułopatowe drewniane o stałym skoku.

Zgodnie z uzyskanymi informacjami, ostatnie dopuszczenie motolotni do lotu utraciło ważność w dniu 14 maja 2010 r. Nikt nie przedstawił jakiejkolwiek dokumentacji motolotni w danym skompletowaniu (skrzydło, wózek, silnik i śmigło), co przy bardzo dużym zniszczeniu i spaleniu wraku uniemożliwiło oszacowanie ciężaru startowego. Brak wykonania przez osobę uprawnioną wymaganego przeglądu technicznego i lotu próbnego uniemożliwiło odniesienie się do własności lotnych, w tym stateczności i sterowności motolotni. Nie można wykluczyć, że w tej motolotni dokonywano nieuprawnionych modyfikacji lub regulacji, które mogły mieć wpływ na własności lotne.

Warunki pogodowe:

Z uzyskanych informacji wynika, że warunki pogodowe były odpowiednie do wykonania lotu motolotnią i nie miały wpływu na zaistnienie wypadku.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Nie ustalono przyczyn zdarzenia lotniczego.

Biorąc pod uwagę brak potwierdzonego poziomu wiedzy i umiejętności (wymaganych uprawnień), brak potwierdzenia zdatności motolotni do lotu oraz brak możliwości sformułowania zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, PKBWL postanowiła:

odstąpić od badania zdarzenia lotniczego, w oparciu o art. 135 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. 2016.605 j.t.).

„Art. 135. 1. 6. W przypadku stwierdzenia, że:

1) statek powietrzny w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną, [...]

3) statek powietrzny był zbudowany lub był użytkowany niezgodnie z obowiązującymi przepisami [...]

– Komisja może odstąpić od badania [...]”.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00