Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 198
Wersja aktualna od 2016-11-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 198
Wersja aktualna od 2016-11-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 140
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 16 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1735/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 lipca 2016 r. na samolocie ultralekkim Pipistrel Virus SW, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

W dniu 16.07.2016 r. pilot, mężczyzna lat 51, zaplanował wykonać trzy kręgi nadlotniskowe na samolocie ultralekkim Pipistrel Virus SW. Start odbył się z lotniska Warszawa-Babice (EPBC) o godz. 14:25 LMT. Dwa lądowania przebiegły bez zarzutu. Przy trzecim lądowaniu zaraz po przyziemieniu pilot zamknął hamulce aerodynamiczne, co spowodowało poderwanie samolotu. Następnie w związku z ponownym otwarciem hamulców nastąpiło przyziemienie samolotu na przednie koło (lekko skręcone). W efekcie nastąpiło oderwanie koła od goleni podwozia przedniego i zatrzymanie samolotu na drodze startowej lotniska EPBC. Zdarzenie zaistniało o godz. 15:00 LMT. Nalot ogólny pilota na samolotach wynosił ok. 190 godz., w tym na typie ok. 9 godz.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd w technice lądowania polegający na przyziemieniu samolotu ze zwiększoną prędkością i niewłaściwym operowaniu hamulcami aerodynamicznymi, co doprowadziło do poderwania samolotu i powtórnego przyziemienia na koło podwozia przedniego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00