Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-17
Wersja aktualna od 2016-11-17
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 140
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 16 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1735/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 lipca 2016 r. na samolocie ultralekkim Pipistrel Virus SW, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
W dniu 16.07.2016 r. pilot, mężczyzna lat 51, zaplanował wykonać trzy kręgi nadlotniskowe na samolocie ultralekkim Pipistrel Virus SW. Start odbył się z lotniska Warszawa-Babice (EPBC) o godz. 14:25 LMT. Dwa lądowania przebiegły bez zarzutu. Przy trzecim lądowaniu zaraz po przyziemieniu pilot zamknął hamulce aerodynamiczne, co spowodowało poderwanie samolotu. Następnie w związku z ponownym otwarciem hamulców nastąpiło przyziemienie samolotu na przednie koło (lekko skręcone). W efekcie nastąpiło oderwanie koła od goleni podwozia przedniego i zatrzymanie samolotu na drodze startowej lotniska EPBC. Zdarzenie zaistniało o godz. 15:00 LMT. Nalot ogólny pilota na samolotach wynosił ok. 190 godz., w tym na typie ok. 9 godz.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Błąd w technice lądowania polegający na przyziemieniu samolotu ze zwiększoną prędkością i niewłaściwym operowaniu hamulcami aerodynamicznymi, co doprowadziło do poderwania samolotu i powtórnego przyziemienia na koło podwozia przedniego.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |