Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 197
Wersja aktualna od 2016-11-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 197
Wersja aktualna od 2016-11-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 139
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 16 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2739/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 października 2016 r. na samolocie EMBRAER ERJ-175, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T4 – Układy sterowania”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po starcie z RWY 15 lotniska EPWA o godz. 15:21 UTC kapitan zgłosił problem techniczny ze słotami, stwierdzony podczas ich chowania. Załoga po dwóch bezowocnych próbach resetowania wykonała procedurę SLAT FAILURE wg QRH – 3.10 str. 13, po czym zdecydowała się zawrócić na lotnisko startu. Na lotnisku ogłoszono stan niepewności. Lądowanie samolotu nastąpiło o godz. 15:32 UTC bez problemów – wykonane zostało w konfiguracji: klapy – 5, słoty – 3. Stan niepewności na lotnisku odwołano o godz. 15:33 UTC. Po lądowaniu kapitan złożył w Komisja Badania Zdarzeń Lotniczych (KBZL) raport poprzez szczegółowe omówienie zdarzenia. Na zapisie FDR nie stwierdzono żadnych przekroczeń parametrów lotu. Służby techniczne stwierdziły niesprawność czujnika przekoszenia (skręcenia) slotów i wymieniły wadliwe podzespoły. KBZL PLL „LOT” S.A. uznała, że zdarzenie powstało w wyniku normalnej eksploatacji, a zawrócenie na lotnisko startu było optymalnym rozwiązaniem problemu przez załogę. Nie stwierdzono żadnych naruszeń przepisów przez załogę i inne służby. Nie sformułowano żadnych zaleceń bezpieczeństwa.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Niesprawność czujnika przekoszenia (skręcenia) slotów.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Zdarzenie zarejestrowano w bazie danych SMS i sklasyfikowano według kryteriów przyjętych w PLL „LOT” S.A. Będzie ono ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SPI) monitorowanych zgodnie z zasadami zawartymi w „Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym”.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00