Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-17
Wersja aktualna od 2016-11-17
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 139
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 16 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2739/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 października 2016 r. na samolocie EMBRAER ERJ-175, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T4 – Układy sterowania”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Po starcie z RWY 15 lotniska EPWA o godz. 15:21 UTC kapitan zgłosił problem techniczny ze słotami, stwierdzony podczas ich chowania. Załoga po dwóch bezowocnych próbach resetowania wykonała procedurę SLAT FAILURE wg QRH – 3.10 str. 13, po czym zdecydowała się zawrócić na lotnisko startu. Na lotnisku ogłoszono stan niepewności. Lądowanie samolotu nastąpiło o godz. 15:32 UTC bez problemów – wykonane zostało w konfiguracji: klapy – 5, słoty – 3. Stan niepewności na lotnisku odwołano o godz. 15:33 UTC. Po lądowaniu kapitan złożył w Komisja Badania Zdarzeń Lotniczych (KBZL) raport poprzez szczegółowe omówienie zdarzenia. Na zapisie FDR nie stwierdzono żadnych przekroczeń parametrów lotu. Służby techniczne stwierdziły niesprawność czujnika przekoszenia (skręcenia) slotów i wymieniły wadliwe podzespoły. KBZL PLL „LOT” S.A. uznała, że zdarzenie powstało w wyniku normalnej eksploatacji, a zawrócenie na lotnisko startu było optymalnym rozwiązaniem problemu przez załogę. Nie stwierdzono żadnych naruszeń przepisów przez załogę i inne służby. Nie sformułowano żadnych zaleceń bezpieczeństwa.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Niesprawność czujnika przekoszenia (skręcenia) slotów.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:
Zdarzenie zarejestrowano w bazie danych SMS i sklasyfikowano według kryteriów przyjętych w PLL „LOT” S.A. Będzie ono ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SPI) monitorowanych zgodnie z zasadami zawartymi w „Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym”.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |