Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 195
Wersja aktualna od 2016-11-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 195
Wersja aktualna od 2016-11-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 137
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 16 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2644/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 października 2016 r. na samolocie Bombardier DHC-8-400, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas lądowania na drodze startowej 11 VOR DME lotniska EPGD o godz. 15:57 UTC doszło do twardego przyziemienia połączonego z kontaktem (przytarciem) tylnej płozy kadłuba z nawierzchnią pasa. Na panelu CWP pojawiła się sygnalizacja TOUCHED RUNWAY. Kapitan po opuszczeniu samolotu przez pasażerów dokonał przeglądu samolotu, stwierdzając pękniętą osłonę czujnika kontaktu z ziemią części ogonowej kadłuba. Poinformowano MCC i dział operacyjny, złożono raport ASR. Mechanik z portu lotniczego EPGD dokonał przeglądu samolotu, w wyniku którego stwierdzono brak możliwości wykonania rejsu powrotnego i konieczność dokonania przeglądu specjalnego. W trakcie lądowania panowały trudne warunki meteorologiczne: boczny wiatr i opad deszczu. Kapitan stwierdził, iż w trakcie przyziemienia nastąpił podmuch wiatru, na który zareagował zwiększeniem mocy z minimalnym opóźnieniem. W wyniku podmuchu samolot zaczął „tonąć” i niezbędne było zwiększenie kąta PITCH. Masa samolotu była praktycznie równa maksymalnej masie do lądowania. W efekcie doszło do twardego przyziemienia z przyspieszeniem 2,4G oraz przytarcia czujnikiem kontaktu ogonowej części kadłuba z nawierzchnią pasa. Czynnikiem sprzyjającym było dodatkowe obciążenie kapitana czynnościami związanymi z zabezpieczeniem po lądowaniu chorej pasażerki, znajdującej się na pokładzie.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Trudne warunki meteorologiczne podczas lądowania.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Zdarzenie zarejestrowano w bazie danych SMS i sklasyfikowano według kryteriów przyjętych w PLL „LOT” S.A. Będzie ono ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SPI) monitorowanych zgodnie z zasadami zawartymi w „Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym”.

KBZL PLL „LOT” w ramach działań profilaktycznych wezwała pilotów do wspólnej analizy zapisów FDR w celu wskazania ewentualnych błędów i sposobów ich unikania.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00