Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-17
Wersja aktualna od 2016-11-17
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 136
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 16 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2617/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 października 2016 r. na samolocie Airbus 319, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E3 – Ptaki, zwierzęta, inne obce obiekty (FOD)”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Załoga po starcie z drogi startowej 25 zgłosiła do kontrolera ruchu lotniczego TWR prawdopodobieństwo zderzenia z ptakiem. Dyżurny operacyjny portu lotniczego przeprowadził inspekcję drogi startowej i odnalazł na wysokości drogi do kołowania C oraz usunął szczątki ptaka (pióra). Szczątki zostały zidentyfikowane przez sokolnika jako pustułka zwyczajna i poddane utylizacji zgodnie z obowiązującą procedurą.
W związku z zapytaniem użytkownika statku powietrznego udzielono mu informacji drogą elektroniczną o okolicznościach zdarzenia, w tym podejmowanych w tym czasie działaniach zapobiegawczych, tj. dyżur sokolniczy w godz. 7.00-17.00 LMT, inspekcje drogi startowej w czasie poprzedzającym zdarzenie: 10.05-10.20 i 7.30-8.10, podczas których nie stwierdzono istotnej aktywności ptaków.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Obecność ptaka na torze startującego samolotu.
Prawdopodobną przyczyną obecności pustułek w rejonie drogi startowej jest obecność małych ssaków (gryzoni) na nawierzchniach darniowych lotniska.
Zastosowane środki profilaktyczne w celu zmniejszenia zagrożeń ze strony zwierząt na terenie lotniska:
Na lotnisku stosowane są procedury postępowania z zagrożeniami ze strony ptaków opisane w instrukcji operacyjnej lotniska (INOP) część E, rozdz. 17. W celu minimalizowania ryzyka kolizji z ptakami, stosuje się następujące działania prewencyjne:
1) oddziaływanie na siedlisko poprzez zmniejszanie jego atrakcyjności żerowiskowej i lęgowej (eliminacja zadrzewienia, zbiorników wodnych, dzikich wysypisk, technologia utrzymania terenów trawiastych);
2) w odniesieniu do wybranych gatunków ptaków podejmuje się działania prowadzące do zmniejszenia ich liczebności poprzez różne stopnie wywieranej presji (odstraszanie), w tym:
– metoda sokolnicza,
– pies myśliwski,
– urządzenia akustyczne,
– odłów i odstrzał redukcyjny;
3) w odniesieniu do gatunków hodowlanych i synantropijnych podejmuje się działania mające na celu eliminowanie hodowli gołębi domowych oraz sugerowanie właścicielom zabudowań ograniczanie zachowań opiekuńczych (bociany, jaskółki).
Podstawową metodą ograniczania liczebności ptaków na terenie lotniska jest osłona biologiczna z zastosowaniem ptaków drapieżnych (metoda sokolnicza) i psa myśliwskiego, pełniona przez wyspecjalizowany podmiot, na podstawie umowy.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |