Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-17
Wersja aktualna od 2016-11-17
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 131
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 16 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1380/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 czerwca 2016 r. na samolocie ultralekkim TL 2000 Sting, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Pilot wykonywał lot VFR trwający 3 godziny. Start odbył się z lądowiska Żabia Wola. Podczas lądowania na lądowisku Żabia Wola na pasie 11, samolot w końcowej fazie wytrzymania na skutek podmuchu wiatru skierowanego z przerwy pomiędzy drzewami podniósł lewe skrzydło i zaczął tracić kierunek w prawo. Pilot zdecydowanym ruchem sterów wykonał korektę w lewą stronę jednocześnie samolot znów znalazł się w strefie zadrzewienia spowodowało to znaczne przechylenie samolotu na lewe skrzydło z jednoczesnym pochyleniem do przodu. Na skutek tego samolot przytarł końcówką skrzydła o ziemię. Po dokończeniu dobiegu i wyłączeniu silnika pilot stwierdził uszkodzenie lotki, śmigła, lewej goleni podwozia głównego oraz przedniego podwozia. Pilot opuścił samolot o własnych siłach bez jakichkolwiek uszkodzeń ciała.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Spóźniona i prawdopodobnie zbyt obszerna reakcja pilota na boczny podmuch wiatru w fazie wytrzymania.
Okolicznościami sprzyjającymi były:
– lot trwający 3 godziny w wysokiej temperaturze bez lądowania,
– wąski pas (30 metrów) obsadzony wysokimi drzewami.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |