Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 189
Wersja aktualna od 2016-11-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 189
Wersja aktualna od 2016-11-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 131
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 16 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1380/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 czerwca 2016 r. na samolocie ultralekkim TL 2000 Sting, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pilot wykonywał lot VFR trwający 3 godziny. Start odbył się z lądowiska Żabia Wola. Podczas lądowania na lądowisku Żabia Wola na pasie 11, samolot w końcowej fazie wytrzymania na skutek podmuchu wiatru skierowanego z przerwy pomiędzy drzewami podniósł lewe skrzydło i zaczął tracić kierunek w prawo. Pilot zdecydowanym ruchem sterów wykonał korektę w lewą stronę jednocześnie samolot znów znalazł się w strefie zadrzewienia spowodowało to znaczne przechylenie samolotu na lewe skrzydło z jednoczesnym pochyleniem do przodu. Na skutek tego samolot przytarł końcówką skrzydła o ziemię. Po dokończeniu dobiegu i wyłączeniu silnika pilot stwierdził uszkodzenie lotki, śmigła, lewej goleni podwozia głównego oraz przedniego podwozia. Pilot opuścił samolot o własnych siłach bez jakichkolwiek uszkodzeń ciała.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Spóźniona i prawdopodobnie zbyt obszerna reakcja pilota na boczny podmuch wiatru w fazie wytrzymania.

Okolicznościami sprzyjającymi były:

– lot trwający 3 godziny w wysokiej temperaturze bez lądowania,

– wąski pas (30 metrów) obsadzony wysokimi drzewami.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00