Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-17
Wersja aktualna od 2016-11-17
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 130
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 16 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1326/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 15 czerwca 2016 r. na samolocie EMBRAER ERJ-175, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Po wykołowaniu samolotu na stanowisko postojowe i zabezpieczeniu go do postoju, ok. 3 min. po zatrzymaniu, koordynator rejsu zauważył dym wydobywający się z prawego podwozia. Obsługę samolotu przerwano i powiadomiono kapitana samolotu, który wezwał lotniskową straż pożarną. Załoga nie stwierdziła wskazań przeginania hamulców ani innych nieprawidłowości. Podczas oględzin prawego podwozia głównego stwierdzono intensywny wyciek płynu hamulcowego, spowodowany awarią jednego z przewodów instalacji hamulcowej, którego skutkiem było wyraźnie widoczne odparowywanie płynu w zetknięciu z rozgrzanymi tarczami hamulców, zidentyfikowane początkowo jako „dymienie”. Rozlany na płycie postojowej płyn hamulcowy zneutralizowano.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Awaria przewodu instalacji hamulcowej na prawym podwoziu głównym.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:
Zdarzenie zarejestrowano w bazie danych SMS i sklasyfikowano według kryteriów przyjętych w PLL „LOT” S.A. Będzie ono ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SPI) monitorowanych zgodnie z zasadami zawartymi w „Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym”.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |