Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 186
Wersja aktualna od 2016-11-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 186
Wersja aktualna od 2016-11-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 128
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 16 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 124/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 stycznia 2016 r. na samolocie Airbus 320, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E4 – Służby lotniskowe. Obsługa naziemna”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O5 – Działanie obsługi naziemnej”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W trakcie wypychania statku powietrznego ze stanowiska postojowego nr 20, zespół pojazdów złożony z ciągnika i schodów wjechał za wypychany samolot, co doprowadziło do jego awaryjnego zatrzymania. Zajechanie drogi wypychanemu statkowi powietrznemu nastąpiło w zaawansowanej fazie wypychania, które prowadzone było prawidłowo. Samolot miał włączone światła antykolizyjne a ciągnik światła ostrzegawcze.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Niezachowanie należytej ostrożności oraz nieprzestrzeganie przepisów instrukcji „ruch pojazdów i pieszych na Lotnisku Chopina w Warszawie” – INOP-IRPP przez kierującego pojazdem.

Zastosowane środki profilaktyczne:

1) sprawcę skierowano na powtórne szkolenie i egzamin z zasad poruszania się po lotnisku;

2) poinformowano pracowników Ośrodka Szkolenia Służb Lotniskowych odpowiedzialnych za szkolenie i nadawanie uprawnień do poruszania się po terenie lotniska o konieczności szczególnego podkreślenia podczas prowadzonych szkoleń, obowiązku ustępowania pierwszeństwa statkom powietrznym;

3) wprowadzono modyfikację do materiału szkoleniowego i egzaminu dla osób ubiegających się o zezwolenie uprawniające do poruszania się pojazdami po terenie lotniska, w szczególności kładąc nacisk na zagrożenia związane z zajeżdżaniem drogi przez kierujących pojazdami, kołującym, wypychanym i holowanym statkom powietrznym;

4) zagadnienia związane m.in. z występowaniem incydentów na płytach postojowych, przyczynami oraz koniecznością ich eliminacji zostały omówione na Komitecie Bezpieczeństwa w Porcie Lotniczym im. F. Chopina, którego członkami są przedstawiciele agentów obsługi naziemnej.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00