Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-17
Wersja aktualna od 2016-11-17
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 128
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 16 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 124/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 stycznia 2016 r. na samolocie Airbus 320, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E4 – Służby lotniskowe. Obsługa naziemna”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O5 – Działanie obsługi naziemnej”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W trakcie wypychania statku powietrznego ze stanowiska postojowego nr 20, zespół pojazdów złożony z ciągnika i schodów wjechał za wypychany samolot, co doprowadziło do jego awaryjnego zatrzymania. Zajechanie drogi wypychanemu statkowi powietrznemu nastąpiło w zaawansowanej fazie wypychania, które prowadzone było prawidłowo. Samolot miał włączone światła antykolizyjne a ciągnik światła ostrzegawcze.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Niezachowanie należytej ostrożności oraz nieprzestrzeganie przepisów instrukcji „ruch pojazdów i pieszych na Lotnisku Chopina w Warszawie” – INOP-IRPP przez kierującego pojazdem.
Zastosowane środki profilaktyczne:
1) sprawcę skierowano na powtórne szkolenie i egzamin z zasad poruszania się po lotnisku;
2) poinformowano pracowników Ośrodka Szkolenia Służb Lotniskowych odpowiedzialnych za szkolenie i nadawanie uprawnień do poruszania się po terenie lotniska o konieczności szczególnego podkreślenia podczas prowadzonych szkoleń, obowiązku ustępowania pierwszeństwa statkom powietrznym;
3) wprowadzono modyfikację do materiału szkoleniowego i egzaminu dla osób ubiegających się o zezwolenie uprawniające do poruszania się pojazdami po terenie lotniska, w szczególności kładąc nacisk na zagrożenia związane z zajeżdżaniem drogi przez kierujących pojazdami, kołującym, wypychanym i holowanym statkom powietrznym;
4) zagadnienia związane m.in. z występowaniem incydentów na płytach postojowych, przyczynami oraz koniecznością ich eliminacji zostały omówione na Komitecie Bezpieczeństwa w Porcie Lotniczym im. F. Chopina, którego członkami są przedstawiciele agentów obsługi naziemnej.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |