Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 184
Wersja aktualna od 2016-11-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 184
Wersja aktualna od 2016-11-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 126
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 16 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 179/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 stycznia 2016 r. na samolocie SAAB SF-340A, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Podczas przebazowania powrotnego samolotu (po wykonaniu operacji przewozu ładunku) z 3-osobową załogą z portu lotniczego Vigo [LEVX] do portu lotniczego Wrocław [EPWR], około 2 godz. po starcie, w locie na wysokości przelotowej załoga usłyszała głośny huk w samolocie. Jego przyczyną okazało się nagłe pęknięcie przedniej prawej szyby w kokpicie, które nie spowodowało dekompresji. W chwili zdarzenia samolot znajdował się nad terenem południowo-zachodniej Francji. Załoga poinformowała kontrolera ATC o sytuacji i podjęła decyzję o wykonaniu lądowania zapobiegawczego w najbliższym porcie lotniczym Toulouse-Blagnac [LFBO]. Po rozpoczęciu zniżania załoga wykonała czynności zgodnie z odpowiednią listą kontrolną „Abnormal checklist” i po kilkunastu minutach wylądowała bezpiecznie. Oględziny szyby po lądowaniu przez pilotów i lecącego wraz z nimi mechanika nie wykazały objawów zderzenia z jakimkolwiek obiektem. Lot nie odbywał się w warunkach oblodzenia. Mechanik stwierdził, iż pęknięcie powstało w zewnętrznej warstwie szyby i nie ma widocznych istotnych znamion, które mogłyby je zainicjować – w jego opinii nastąpiło samoistne pęknięcie wskutek wewnętrznych naprężeń. Szybę, która uległa pęknięciu, zainstalowano na samolocie w 2010 r. Szybę wymieniono, samolot dopuszczono do normalnej eksploatacji.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną pęknięcia zewnętrznej warstwy przedniej prawej szyby kokpitu było skumulowanie naprężeń w materiale szyby w trakcie eksploatacji, ich lokalna koncentracja i przekroczenie wytrzymałości materiału szyby.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00