Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 183
Wersja aktualna od 2016-11-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 183
Wersja aktualna od 2016-11-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 125
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 16 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 142/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 stycznia 2016 r. na samolocie Bombardier DHC 8-400, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas wykonywania przeglądu przedlotowego (PDC) załoga stwierdziła, że drut kontrujący nakrętkę blokującą w stałej pozycji śrubę popychacza przedniej prawej pokrywy lewego podwozia głównego jest zerwany. Usterkę zgłoszono do LOT OTE. Uprawniony mechanik wysłany do Wilna stwierdził podczas regulacji długości popychacza, że śruba wykonała 26 pełnych obrotów w gwincie tulei. Celem wykonania pełnej regulacji pokryw podwozia samolot przebazowano operacyjnie do EPWA. O zdarzeniu poinformowano wytwórcę samolotu, a inżynier odpowiedzialny za flotę złożył raport GSR.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Zerwanie drutu zabezpieczającego nakrętkę blokującą w stałej pozycji śrubę popychacza przedniej prawej pokrywy lewego podwozia głównego z nieustalonego powodu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

– zdarzenie zarejestrowano w bazie danych SMS i sklasyfikowano wg kryteriów przyjętych w PLL „LOT” S.A. Będzie ono ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SPI) monitorowanych zgodnie z zasadami zawartymi w „Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym”;

– Komisja Badania Zdarzeń Lotniczych w ramach akcji zapobiegawczej zleciła sprawdzenie popychaczy pokryw podwozia głównego w całej flocie DHC-8-400;

– wydano i wykonano w dniach 29-31.01.2016 r. Engineering Order ELOT/Q40/0004/16 na jednorazową inspekcję zabezpieczenia kontrolującego na MLG FWD ROD.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00