Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-09
Wersja aktualna od 2016-11-09
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 118
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2322/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 września 2016 r. na balonie Schroeder G 30/24, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”
„H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 26 września 2016 r.
TMA EPWA. Pilot wraz z dwoma osobami wykonywał lot balonem. O godzinie 16:35 UTC balon został dostrzeżony na wysokości około 3000 ft AMSL w rejonie miejscowości Łubienica (około 3 NM na południe od Pułtuska), w TMA EPWA A. Na lot tego balonu nie był złożony plan lotu, a pilot nie utrzymywał łączności ze służbami ruchu lotniczego.
Po przeanalizowaniu lotu pilot balonu stwierdził, że w rejonie miejscowości Łubienica był na wysokości 2750-2800 ft AMSL. Przekroczenie dolnej granicy TMA EPWA A wyniknęło z jego błędnej oceny pozycji geograficznej balonu. Rozpoczął wznoszenie powyżej 2000 ft będąc przekonanym, że znajduje się już poza północną granicą ww. przestrzeni kontrolowanej. Jednak północna granica TMA EPWA A faktycznie znajdowała się około 1,5 NM na północ od miejscowości Łubienica.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Błąd w określeniu aktualnej pozycji geograficznej balonu względem pionowej granicy przestrzeni kontrolowanej.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |