Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-09
Wersja aktualna od 2016-11-09
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 117
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2304/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 31 sierpnia 2016 r. na paralotni Dudek Nucleon 29 z napędem PPG/PPGG MODEL Fresh Breeze Simonini, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”
„H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 26 września 2016 r.
Wijewo k. Leszna. Po około 50 min lotu nad Pojezierzem Leszczyńskim (lot typowo rekreacyjno-widokowy), gdy pilot był na wysokości około 40 m, prawdopodobnie z powodu wlotu w obszar turbulentnego powietrza, skrzydło paralotni podwinęło się jednostronnie. Pilot nieodpowiednio zareagował na zaistniałą sytuację co doprowadziło do pogłębienia się obrotów i szybkiej utraty wysokości. W tej konfiguracji lotu nastąpiło zderzenie z ziemią. Na miejsce zdarzenia wezwano policję i służby ratownicze. Pilot został odwieziony do szpitala gdzie stwierdzono złamanie żeber po stronie lewej.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Błąd techniki lotu polegający na zbyt późnej lub nieprawidłowej reakcji na podwinięcie skrzydła, które nastąpiło po wlocie w obszar turbulentnego powietrza.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |