Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-09
Wersja aktualna od 2016-11-09
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 114
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1272/2011
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 czerwca 2011 r. na samolocie ultralekki ZEN AIR CH 601, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki” w grupie przyczynowej:
„H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Pilot samolotu ultralekkiego wykonywał lot widokowy z pasażerem lądowiska Bychlew. Po około 40 minutach lotu w rejonie, pilot rozpoczął manewr do lądowania z lewym kręgiem, wchodząc na pozycje „z wiatrem”. Lądowanie odbywało się na kierunku 27. Samolot przyziemił w 3/4 długości pasa ze zwiększoną prędkością, następnie odbił się i przeleciał nad poprzeczną drogą i rowem ograniczającym lądowisko, kończąc dobieg na nierównej łące. W wyniku tego doszło do zgięcia przedniej goleni podwozia oraz uszkodzenia śmigła samolotu. Pilot oraz pasażer statku powietrznego nie odnieśli obrażeń ciała.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyną incydentu lotniczego było niewłaściwe planowanie podejścia do lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |