Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-09
Wersja aktualna od 2016-11-09
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 113
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1164/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 czerwca 2016 r. na samolot Diamond Da 20, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 2 września 2016 r.
Lądowisko Sochaczew. Uczeń-pilot otrzymał zgodę na uruchomienie silnika i kołowanie do pasa startowego w celu wykonania samodzielnego lotu do strefy. Po przykołowaniu do punktu oczekiwania przed pasem rozpoczął procedurę sprawdzania samolotu przed startem, w tym wykonał próbę iskrowników. W czasie próby lewego iskrownika silnik wyłączył się. Samolot odholowano. W trakcie badania zdarzenia stwierdzono, że zgaśniecie silnika spowodowane było uszkodzeniem kondensatora lewego iskrownika.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Uszkodzenie kondensatora lewego iskrownika, co spowodowało wyłączenie się silnika podczas wykonywania procedury sprawdzania samolotu przed startem.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |