Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-09
Wersja aktualna od 2016-11-09
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 112
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1134/2011
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 sierpnia 2011 r. na samolocie Liberty XL-2, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T9 – Błędy konstrukcyjne, produkcyjne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Podczas przeglądów okresowych samolotów wykryto występowanie niedopuszczalnych luzów w tylnych okuciach połączeń skrzydeł z kadłubem na kratownicowej części kadłuba.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyną zdarzenia był błąd wykonawczy wytwórcy samolotów.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:
1) powiadomienie władz uczelni (tj. Politechniki Rzeszowskiej) o zaistniałym problemie;
2) wstrzymanie użytkowania floty samolotów szkolnych Liberty XL-2 do czasu wyjaśnienia przyczyn powstawania luzów oraz poznania zaleceń producenta;
3) dokonanie dokładnych pomiarów luzów w połączeniu skrzydło-kadłub na samolotach Liberty XL-2 zn. rozp. SP-TZA, SP-TZD, SP-TZE;
4) skierowanie samolotów Liberty XL-2 zn. rozp. SP-TZB i SP-TZC do naprawy gwarancyjnej.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |