Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-09
Wersja aktualna od 2016-11-09
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 111
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1070/2013
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 lipca 2013 r. na szybowcu Phoebus, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Pilot szybowca Phoebus po starcie za wyciągarką w celu wykonania treningowego lotu termicznego, na skutek utraty kontaktu z noszeniami termicznymi, podjął decyzję o lądowaniu na lotnisku startu. Według opisu świadków, szybowiec wszedł w trzeci zakręt kręgu nadlotniskowego na wysokości około 100 m. Czwarty zakręt był wykonany na wysokości około 50-80 m. Po wyjściu na prostą do lądowania, szybowiec rozpoczął zakręt w prawo (tak jakby pilot chciał zakrążyć). Po wykonaniu połowy okrążenia, szybowiec wpadł w prawy korkociąg i po ½ zwitki zderzył się z ziemią, najpierw skrzydłem, potem przodem kadłuba. Natychmiast uruchomiono akcję ratowniczą. Pilot w stanie ciężkim został odwieziony do szpitala. Oględziny szybowca, w tym układu sterowania, nie wykazały żadnej niesprawności.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Przeciągnięcie szybowca podczas próby wykonania krążenia na małej wysokości po wyjściu na prostą do lądowania co doprowadziło do korkociągu i zderzenia z ziemią.
Okolicznością sprzyjającą było wejście w krąg nadlotniskowy na zbyt małej wysokości. Podjęte przez organizatora lotów działania profilaktyczne:
Z przebywającymi na starcie pilotami i uczniami instruktor przeprowadził odprawę, na której zwrócił uwagę na prawidłowe wykonanie wszystkich elementów lądowania od wejścia w krąg do przyziemienia i zatrzymania, zwracając szczególną uwagę na wysokości lotu oraz utrzymywanie bezpiecznej prędkości lotu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami, nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |