Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 166
Wersja aktualna od 2016-11-09
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 166
Wersja aktualna od 2016-11-09
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 110
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 4 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 772/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 kwietnia 2016 r. na paralotni Dudek NJEMO 2M, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Uczestnicy: uczeń-pilot paralotniowy, kobieta, szkolenie na poziomie II etapu.

Warunki atmosferyczne: godzina zdarzenia: 20:02 (dokładnie o zachodzie słońca w tym dniu), brak zachmurzenia, widzialność 10 km, wiatr około 0,5-1 m/s.

Do zdarzenia doszło podczas drugiego startu ucznia-pilota za holem tego dnia. Rozłożenie, wyniesienie i pierwsza faza startu przebiegła prawidłowo. W momencie, gdy uczeń-pilot była na wysokości około 1,5 m podniosła głowę do góry, patrząc na skrzydło. W tym czasie nastąpiło lekkie obniżenie wysokości lotu i uczeń zahaczyła nogą o ziemię. Pilot siedziała już w uprzęży. Uczeń-pilot nie zgłaszała konieczności przerwania startu i hol był kontynuowany. Po chwili nastąpiło dalsze wznoszenie paralotni do wysokości 40 m. Po wyczepieniu uczeń-pilot wykonała lot po prostej z lądowaniem pod wiatr. Uczeń-pilot poinformowała instruktora, że trochę boli ją noga. Następnego dnia udała się do lekarza, który stwierdził nadwyrężenie torebki stawowej kostki.

Nie można wykluczyć, że do urazu doszło lub uraz się pogłębił podczas przyziemienia.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd techniki startu polegający na utracie koncentracji w pierwszej fazie wznoszenia i zbyt wczesne zajęcie pozycji siedzącej w uprzęży.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00