Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-09
Wersja aktualna od 2016-11-09
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 109
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 754/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 kwietnia 2016 r. na samolocie Tecnam P2008-JC, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – podwozie i ogumienie”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Podczas obsługi samolotu we własnej organizacji obsługowej CAMO, w trakcie realizacji biuletynu wytwórcy SB 215 CS wykryto pęknięcie goleni przedniej. Biuletyn SB 215 CS nakazuje wykonywanie przeglądu przedniej goleni podwozia co 25FH ze względu na stwierdzone pękanie jej elementów podczas eksploatacji.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Cecha konstrukcyjno-eksploatacyjna goleni przedniego podwozia.
Okoliczności sprzyjające:
Wykorzystanie samolotu do szkolenia, czego skutkiem jest znaczna liczba cykli lotów i narażenie na twarde lądowania w wykonaniu uczniów-pilotów.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:
Powiadomienie wytwórcy o zdarzeniu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |