Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-09
Wersja aktualna od 2016-11-09
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 107
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 448/2011
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 maja 2011 r. szybowcu SZD-51-1 Junior, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 4 września 2016 r.
W dniu 11.05.2011 r. o godz. 17:31 pilot wystartował za samolotem na szybowcu SZD-51-1 Junior celem wykonania treningowego lotu termicznego na zadanie B/VIII ćw. 1 według programu szkolenia szybowcowego Aeroklubu Polskiego 2004. Lądowanie szybowca nastąpiło o godz. 19:30. Według oceny pilota lądowanie nastąpiło z przepadnięciem, zaś według oceny szefa wyszkolenia Aeroklubu Gliwickiego (na podstawie śladów na ziemi o długości 2,5 m) przyziemienie szybowca nastąpiło bez fazy wyrównania lub wyrównanie było zbyt późne. W efekcie nastąpiło wybicie szybowca i po 13 m ponowne przyziemienie. Po 56 m dobiegu nastąpiło zaczepienie prawym skrzydłem o nawierzchnię lotniska, szybowiec wykonał „cyrkiel” w prawo o kąt ok. 140° i zatrzymał się. Lądowanie szybowca nastąpiło na części użytkowej pola wzlotów (trawa 15-20 cm). Szybowiec został uszkodzony, nastąpiło też uszkodzenie struktury poszycia przedniej części kabiny pilota (okolice pedałów sterowania sterem kierunku) oraz zabielenie żeberka zamykającego lewe skrzydło w okolicy okucia pomocniczego.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
1) błąd w technice lądowania polegający na twardym przyziemieniu, co doprowadziło do wybicia szybowca i powtórnego przyziemienia;
2) zaczepienie skrzydłem szybowca o nawierzchnię lotniska, co doprowadziło do wykonania „cyrkla” w fazie dobiegu.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Komentarz PKBWL:
PKBWL nie otrzymała od Aeroklubu Gliwickiego raportu końcowego z badania incydentu lotniczego ani żadnej dodatkowej informacji uzupełniającej. Z uwagi na fakt nienadesłania przez użytkownika SP informacji świadczących o zakończeniu badania okoliczności tego zdarzenia, pomimo monitów wysyłanych w tej sprawie, PKBWL podjęła decyzję o jego zakończeniu na podstawie zgłoszenia, ponieważ ze względów profilaktycznych brak jest uzasadnienia prowadzenia dalszego nadzoru, wobec faktu braku formalnych możliwości wyegzekwowania od użytkownika przeprowadzenia badania.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |