Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 163
Wersja aktualna od 2016-11-09
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 163
Wersja aktualna od 2016-11-09
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 107
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 4 listopada 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 448/2011

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 maja 2011 r. szybowcu SZD-51-1 Junior, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 4 września 2016 r.

W dniu 11.05.2011 r. o godz. 17:31 pilot wystartował za samolotem na szybowcu SZD-51-1 Junior celem wykonania treningowego lotu termicznego na zadanie B/VIII ćw. 1 według programu szkolenia szybowcowego Aeroklubu Polskiego 2004. Lądowanie szybowca nastąpiło o godz. 19:30. Według oceny pilota lądowanie nastąpiło z przepadnięciem, zaś według oceny szefa wyszkolenia Aeroklubu Gliwickiego (na podstawie śladów na ziemi o długości 2,5 m) przyziemienie szybowca nastąpiło bez fazy wyrównania lub wyrównanie było zbyt późne. W efekcie nastąpiło wybicie szybowca i po 13 m ponowne przyziemienie. Po 56 m dobiegu nastąpiło zaczepienie prawym skrzydłem o nawierzchnię lotniska, szybowiec wykonał „cyrkiel” w prawo o kąt ok. 140° i zatrzymał się. Lądowanie szybowca nastąpiło na części użytkowej pola wzlotów (trawa 15-20 cm). Szybowiec został uszkodzony, nastąpiło też uszkodzenie struktury poszycia przedniej części kabiny pilota (okolice pedałów sterowania sterem kierunku) oraz zabielenie żeberka zamykającego lewe skrzydło w okolicy okucia pomocniczego.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

1) błąd w technice lądowania polegający na twardym przyziemieniu, co doprowadziło do wybicia szybowca i powtórnego przyziemienia;

2) zaczepienie skrzydłem szybowca o nawierzchnię lotniska, co doprowadziło do wykonania „cyrkla” w fazie dobiegu.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Komentarz PKBWL:

PKBWL nie otrzymała od Aeroklubu Gliwickiego raportu końcowego z badania incydentu lotniczego ani żadnej dodatkowej informacji uzupełniającej. Z uwagi na fakt nienadesłania przez użytkownika SP informacji świadczących o zakończeniu badania okoliczności tego zdarzenia, pomimo monitów wysyłanych w tej sprawie, PKBWL podjęła decyzję o jego zakończeniu na podstawie zgłoszenia, ponieważ ze względów profilaktycznych brak jest uzasadnienia prowadzenia dalszego nadzoru, wobec faktu braku formalnych możliwości wyegzekwowania od użytkownika przeprowadzenia badania.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00