Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-11-09
Wersja aktualna od 2016-11-09
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 104
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 188/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 6 lutego 2016 r. na samolocie Tecnam P2002-JF, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”,
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O12 – Inne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
W chwilę po starcie z DS28 o godz. 12:22 UTC pilot samolotu zgłosił konieczność natychmiastowego lądowania i otrzymał zezwolenie na lądowanie na DS10. Zaszła konieczność chwilowego przekierowania gotowego do startu innego samolotu na TWY „R”. Lądowanie nastąpiło o godz. 12:23 UTC. Powodem zawrócenia i konieczności lądowania było stwierdzenie zgubienia korka wlewu zbiornika paliwa. Korek ten został odnaleziony podczas inspekcji przez DOPL EPPO ok. 100 m od progu DS28. Incydent spowodował opóźnienie startu następnego samolotu o 8 minut.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
1) niestarannie wykonana operacja tankowania samolotu;
2) niestarannie wykonany (lub niewykonany) przegląd samolotu przed startem.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami, nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |